100 lat KLM

W październiku linie lotnicze KLM obchodzą swoje setne urodziny! Królewskie Holenderskie Linie Lotnicze założył w 1919 roku Albert Plesman, realizując przy tym swoje marzenie o „oceanie powietrza, który połączy wszystkich ludzi”. Dziś samoloty KLM docierają do ponad 160 miast na świecie.

KLM kiedyś

Czy wiecie, że…

Pierwszy lot KLM odbył się 17 maja 1920 roku. Pilot Jerry Shaw odbywa przelot z Londynu do Schiphol (Amsterdam) wynajętym samolotem DeHavilland DH-16. To brytyjski wojskowy samolot z czterema miejscami, który zaadaptowano na potrzeby cywilne. Na pokładzie pierwszego rejsu KLM jest dwóch dziennikarzy, list od burmistrza Londynu do burmistrza Amsterdamu i plik gazet. Pilot ma do dyspozycji w kokpicie bardzo podstawowe instrumenty. Ze względu na brak komunikacji radiowej, samoloty tamtych czasów latają na niskim pułapie, aby dobrze widzieć ziemię, a nawigacja odbywa się po liniach kolejowych i rzekach.

W październiku 1924 linia odbywa swój pierwszy międzykontynentalny rejs z Amsterdamu do Batavii (obecnie Dżakarta, stolica Indonezji). Pierwszy raz pokonanie trasy liczącej około 15 tysięcy kilometrów, zajmuje 55 dni i obejmuje liczne przystanki pod drodze przez Europę i Azję, ponieważ nocą lot był niemożliwy i konieczne było częste uzupełnianie paliwa.

10 lat później KLM pierwszy raz pokonuje Atlantyk w drodze do Holenderskich Indii Zachodnich (obecnie Antyle Holenderskie). Z wiadomych względów nie ma możliwości międzylądowania na Atlantyku, więc przed rejsem kabina pasażerska musiała zostać rozebrana, aby zrobić miejsce na dodatkowe zbiorniki paliwa. Nawet szyby w oknach zostały zastąpione tkaniną, aby zmniejszyć wagę samolotu. Dotarcie do wyspy Aruba zajmuje załodze 7 dni, 9 godzin i 20 minut. Samolot wiezie świąteczną pocztę na Antyle w postaci ponad 26 tysięcy bożenarodzeniowych kartek i paczek.

W 1935 roku KLM zatrudnia pierwszy personel pokładowy. Początkowo na pokładzie pracowali tylko mężczyźni. Niewiele później linia zatrudnia już załogi damskie. W pierwszej rekrutacji wzięło udział 300 osób, z czego wybrano 20. Od tego czasu personel pokładowy przejmuje pełną opiekę nad pasażerami podczas lotu, za co dotychczas był odpowiedzialny inżynier pokładowy – dzieląc swój czas na obowiązki techniczne i obsługę pasażerską.

Jeszcze przed wybuchem II Wojny Światowej KLM przewozi pierwszego czworonożnego pasażera, którym jest byk o imieniu „Nico V”. Aktualnie linia jest jednym z największych renomowanych przewoźników zwierząt wszelkiego typu: mieszkańców zoo, zwierząt hodowlanych i domowych, egzotycznych rybek i koni, których przewozi tysiące rocznie. KLM zatrudnia specjalnych latających stajennych oraz członków załogi dedykowanych do przewozu zwierząt.

KLM rozpoczął loty do Warszawy 24 października 1956 roku i był pierwszą zachodnią linią lotniczą, która po wojnie uruchomiła połączenie z Polską. Śmigłowy samolot typu Douglas DC-4 o egzotycznym imieniu „Paramaribo” przywiózł na swoich pokładzie sześciu pasażerów, w tym honorowego gościa – burmistrza Amsterdamu oraz płyty z muzyką Chopina.

Pierwsze biuro KLM mieściło się przy Placu Konstytucji, gdzie działało aż przed 40 lat, zanim zmieniło siedzibę. Tam też, przez długie lata świecił charakterystyczny, niebieski neon, który nawet – wśród słynnych neonów stolicy – wystąpił w kultowej komedii „Nie lubię poniedziałku” w reż. Tomasza Chmielewskiego.

Bilety lotnicze w tamtym okresie kosztowały astronomiczne kwoty. Na przykład za lot w jedną stronę przez Atlantyk trzeba było zapłacić 1000 holenderskich guldenów (dzisiaj równowartość około 3000 euro).

W 1960 roku do floty KLM dołączyła pierwsza maszyna Douglas DC-8, rozpoczynając nową erę „odrzutowców”. Lata 70-te przynoszą dalszy rozwój technologiczny floty. W 1971 KLM posiada już pierwszy, gigantyczny jak tamte czasy, szerokokadłubowy samolot Boeing 747, z miejscami dla aż 353 pasażerów.

KLM dziś

KLM zatrudnia ponad 32 tysiące ludzi i przewozi rocznie 35 milionów pasażerów. Choć niebieskie samoloty lądują prawie we wszystkich krańcach ziemi, linia nadal otwiera nowe połączenia, przybliżając świat swoim podróżnym. Aktualnie siatka połączeń obejmuje 165 miast na pięciu kontynentach, z czego blisko połowa to trasy międzykontynentalne.

Linie KLM są obecne w czterech miastach w Polsce: Warszawie, Krakowie i Gdańsku, a od i maja 2019 roku. – również we Wrocławiu. Ze wszystkich czterech miast w Polsce linia oferuje loty przez Amsterdam w świat. Połączenie z Gdańska do Amsterdamu cieszy się niesłabnącą popularnością – przewoźnik obecnie realizuje loty do Holandii trzy razy dziennie.

KLM to również lider nowoczesnych technologii i nowatorskich rozwiązań. Wraz z nadejściem ery mediów społecznościowych, to KLM jako jedna z pierwszych linii lotniczych zaoferowała całodobową, rozbudowaną obsługę klientów poprzez ten kanał. Posiada obecnie największy na świecie, liczący 360 osób dział do obsługi przez social media. Pracę ludzi wspierają pracownicy wirtualni. KLM jest pierwszą linią na świecie, która zaczęła wykorzystywać sztuczną inteligencję w obsłudze klienta

Podążając swoją prekursorską strategią, KLM angażuje się w liczne nowatorskie projekty technologiczne, czego przykładem był np. robot „Spencer” wskazujący drogę pasażerom na amsterdamskim lotnisku Schiphol, pomoc w pakowaniu bagaży przed podróżą w postaci Google Home, czy aplikacje i kampanie z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości.

KLM jutro

Wnajbliższych latach KLM zamierza maksymalizować podjęte już działania w celu ciągłego obniżania emisji CO2. W praktyce oznacza to dalszą modernizację floty, a także korzystanie ze zrównoważonego paliwa lotniczego na większą skalę, co będzie możliwe dzięki uruchomieniu pierwszej w Europie (Holandia) fabryce produkującej takie paliwo dla lotnictwa. Fabryka powstanie do 2022 roku, dzięki wspólnej inicjatywie KLM i firm z sektora energetycznego.

KLM zamierza doskonalić procesy segregacji śmieci z każdego lotu i modernizować serwis w kierunku „less-waste”. KLM planuje też stopniowo zastępować część swoich lotów krótkodystansowych usługami kolejowymi, przy założeniu, że pociąg spełnia wymogi pasażerów lotniczych pod względem prędkości, niezawodności i komfortu podróży. We wrześniu tego roku, linie przystąpiły do realizacji tej strategii podejmując decyzję o zastąpieniu jednego z pięciu lotów na trasie Bruksela – Amsterdam Schiphol połączeniem kolejowym na pokładzie Thalys i zintegrowaniu usługi kolejowej z lotniczą – „Air & Rail” (lot i pociąg).

W dalszej perspektywie linia planuje wykorzystywać samoloty z napędem hybrydowym. Trwają już prace, wspólnie z jednym z holenderskich uniwersytetów technicznych, nad samolotem przyszłości – Flying-V. Całkowicie zmieniony, aerodynamiczny kształt pojazdu i zmniejszona waga pozwolą na redukcję zużycia paliwa o 20%, w porównaniu z Airbusem A350 – aktualnie najbardziej zaawansowanym pod tym względem samolotem.

Top